نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 645
هستند و محسوس مورد برهان نيست بعلت اينكه برهان در مسائل عقلى جارى
ميشود، بعلاوه با وجود احساس احتياجى بدليل و اثبات آن نيست، و هرگاه غايب شوند
احتمال زوال و فنا در آنها ميرود و در هر دو حال دائمى نيستند و حال آنكه حكم
برهان كه دائمى ميباشد در مورد امر غيردائمى جارى نيست، زيرا يقينى بودن احكامشان
دائمى نيست.
رابطه و نسبت بين علوم
(1035)علوم از جهت وجود نسبت و چگونگى آن يا نبودن نسبتى بين
موضوعات آنها بسه قسم اصلى و هرقسمى به اقسام فرعى منقسم ميباشند.
قسمتهاى اصلى عبارتند از: علوم متداخله؛ و علوم متناسبه و علوم
متباينه.
علوم متداخله
(1036)علوم متداخله آنهائى است كه بين موضوعاتشان از جهت ذاتى يا
عرضى نسبت عموم و خصوص باشد و موضوع يكى از ديگرى اعم باشد؛ علمى كه موضوعش اعم
است (علم عالى) و آنكه داراى موضوع اخص ميباشد (علم سافل) ناميده ميشود.
(1037)علوم متداخله
بر چهار قسم است:
(1038) (اول) آن است كه
موضوع علم عالى از جهت ذاتى اعم از ديگرى بوده؛ و جنس موضوع علم سافل باشد در
اينصورت نسبت
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 645