نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 640
(1020/ 3) حد عرض ذاتى، در جائى است كه وجود موضوع در خود
علم ثابت شود و تصديق بوجود موضوع در خود علم باشد در اينصورت حد آن اسمى خواهد
بود و پس از ثابت شدن وجود موضوع تعريف اسمى بدل بتعريف حقيقى و به حسب ماهيت
ميگردد؛ مثل اينكه حركترا در اول علم طبيعى تعريف ميكنند و ميگويند: حركت اولين
كمال براى چيزى است كه در حد قوه است از جهت قوه بودن آن.
قسم ديگريهم هست كه مصنف كتاب ما متعرض آن نشده است، و آن تعريف جزئى
مندرج در موضوع است مثل تعريف جسم بسيط به اينكه، جسم بسيط آن است كه از اجسام
مختلف الصوره تاليف نشده باشد[1]
(1020/ 4) اين تعريفات مبادى تصوريه براى علم طبيعى
ميباشند و حدود علم ناميده ميشوند.
مبادى تصديقيه
(1021)مبادى تصديقيه، قضايائى است كه برهان اثبات مسائل علم از آن
قضايا تأليف ميشود، و از عبارت مصنف ما برميآيد كه كليّه اين قضايا را «اوضاع»
مينامند،
در صورتيكه خواجه طوسى اوضاع را قسم خاصى از مبادى تصديقيه قرار داده و آنرا به
قضاياى واجب التسليم يعنى مصادرات و اصول موضوعه و مبادى تصوريّه تفسير نموده[2]و در مقام رد بر امام رازى قضاياى واجب
القبول را از اوضاع خارج نموده و گفته است به آنها اوضاع نميگويند[3]