نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 630
الساقين چيست به او پاسخ ميدهند: سطحى است كه دو خط متساوى و يك خط
غيرمعين بر آن احاطه نموده است.
(1002/ 2) پرسش وقتى اسمى
است كه پرسشكننده از وجود آن چيز بىخبر باشد و اگر بعد از اطلاع از وجود چيزى از
معنى آن بپرسد پرسش حقيقى خواهد بود (پرسش اسمى و اقسام آن ضمن شماره (71/ 2)
توضيح داده شده است)
(1003) (دوم) پرسش
حقيقى چنانچه گفته شد وقتى حاصل ميشود كه از وجود چيزى اطلاع حاصل است و
پرسشكننده ميخواهد معرفت تفصيلى نسبت به حقيقت و ذات آن چيز پيدا كند، زيرا تا
چيزى وجود نداشته باشد ذات و حقيقت ندارد، مانند همان مثال گذشته در وقتى كه
دانسته است فلان زمين يا فلان جسم مثلث است و مىپرسد مثلث متساوى الساقين چيست،
بنابراين يك سئوال نسبت بيك نفر سئوال اسمى و نسبت بديگرى سئوال حقيقى ميباشد؛ و
گاهى براى يك نفر در يك زمان اسمى و در وقت ديگرى حقيقى است، و پرسش حقيقى شامل
پرسش حدى و رسمى هردو ميشود.
(1004)پرسش اسمى قسم
ديگريهم دارد كه پرسش لفظى ميباشد و آن در وقتى است كه معادل لفظى را در همين لغت
يا در لغت ديگر ميطلبند؛ مثل كسيكه ميپرسد شجر چيست و معادل اين لفظ را در لغت
فارسى يا لفظ ديگر ميخواهد به او ميگويند درخت است.
دوم- پرسش به آيا هست «هل»
(1005)پرسش به هل نيز بر دو قسم است: پرسش از وجود
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 630