نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 624
نداشته باشد حكم ثابت نمىگردد و برهان وجود پيدا نخواهد كرد.
(983/ 2) هربرهانى به
حسب واسطه به «لمّ» و «إنّ» تقسيم ميشود؛ زيرا واسطه در اثبات گاهى عين
واسطه در ثبوت و گاهى غير از آن است.
(984)برهان لمّ:
هرگاه همان واسطهاى كه در ذهن علت ثبوت اكبر براى اصغر است در خارج نيز علت وجود
اكبر براى اصغر باشد و در قياس وجود معلول از وجود علت اثبات گرديده باشد برهان
لمّى ناميده ميشود.
(984/ 2) از اين جهت
اينگونه برهانرا لمّى مىگويند كه علت شخصى و خارجى حكم بطور معين شناخته ميشود؛
مثال: مشاهده شده است كه خانهاى زير آب رفته است و گفته ميشود كه: آب خانه را
فراگرفت و هرخانهاى را كه آب فراگرفته باشد ويران خواهد بود؛ نتيجه ميدهد كه:
خانه ويران گشته است.
در اين مثال علت ذهنى براى اعتقاد و تصديق به خرابى خانه فراگرفتن آب
است و همين امر در خارج نيز علت خرابى خانه است.
(985)برهان انّى:
برهانى است كه واسطه فقط علت ذهنى بوده و علت خارجى نباشد، و از اينجهت انّى
ناميده ميشود كه وجود حكم را ثابت ميكند و علت خارجى شناخته نميشود، و نيز از
برهان- 39-
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 624