نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 623
تاليف يافته باشد، نتيجه اينگونه برهان از اينجهت مطلق است كه
همچنانيكه براى خود تأليفكننده و تشكيلدهنده قياس يقين بمطلوب حاصل ميشود هرگاه
اين قياسرا بهر شخص عاقل ديگرى عرضه بدارد و او را بمقدمات و هيئت تركيبى قياس
متوجه كند، براى او هم يقين بمطلوب حاصل خواهد شد. اعتبار اين براهين عموميت داشته
و همه كس از آنها علم بمطلوب حاصل ميكند.
(982)برهان مقيد: آن
است كه نتيجهاش مقيد است يعنى خود استدلالكننده ميتواند علم بمطلوب پيدا كند و
آن برهانى است كه از تجربيات و حدسيات و متواترات و مشاهدات يا قضايائيكه از آنها
كسب شدهاند تأليف يافته باشد؛ زيرا چنانكه معلوم شد اينگونه قضايا براى كسى يقينى
ميباشند كه خود او تجربه كرده باشد و قياس خفى يعنى علت مشتركه براى او ثابت شده
باشد يا خودش مشاهده نموده و تواتر براى او مسلم باشد لكن مشاهدات و حدسيات هيچكس
براى ديگرى اعتبار ندارد و آنها را براى ديگران نميتواند مقدمه قياس قرار دهد زيرا
اگر طرف انكار نمايد راهى براى اثبات اين مقدمات موجود نيست.
* (برهان لمّ، و
برهان انّ)*
(983)در هربرهانى واسطهاى موجود است كه علت ذهنى براى اثبات حكم
و تصديق به حكم است؛ و اگر اين واسطه وجود
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 623