نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 612
وضعى نيستند، زيرا مورد تسليم همه هستند، و نقيض اوليات كه مورد
انكار همه است وضعى هست و تسليمى نيست؛ و بعضى از قضايائى كه در جدل بكار ميروند
وضعى و تسليمى هردو هستند چنانكه توضيح داده شد.
معنى ديگر وضعى
(957)گاهى هرفرضيه يا گفتار هرگويندهاى را وضع مينامند چه مورد
قبول يا انكار كسى باشد يا نباشد و اين معنى از تسليميات اعم ميباشد.
8- مقبولات
(958)مقبولات از جمله ماخوذات است يعنى از قضايائى است كه از غير
گرفته شده و با اتكاء بر رأى ديگران مورد قبول واقع شده است.
مقبولات آرائى است كه يكى از دانشمندان يا گروهى از آنان بآن
گرويدهاند و از ايشان يا از پيشواى دينى يا اجتماعى كه مورد اعتماد است گرفته شده
باشد.
9- تقريريات
(959)آرائى است كه از ديگران موقتا براى مصلحتى گرفته شده؛ و ليكن
مورد قبول نباشد.
تقريريات بر دو قسم است: مصادرات؛ اصول موضوعه.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 612