responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 612

وضعى نيستند، زيرا مورد تسليم همه هستند، و نقيض اوليات كه مورد انكار همه است وضعى هست و تسليمى نيست؛ و بعضى از قضايائى كه در جدل بكار ميروند وضعى و تسليمى هردو هستند چنانكه توضيح داده شد.

معنى ديگر وضعى‌

(957) گاهى هرفرضيه يا گفتار هرگوينده‌اى را وضع مينامند چه مورد قبول يا انكار كسى باشد يا نباشد و اين معنى از تسليميات اعم ميباشد.

8- مقبولات‌

(958) مقبولات از جمله ماخوذات است يعنى از قضايائى است كه از غير گرفته شده و با اتكاء بر رأى ديگران مورد قبول واقع شده است.

مقبولات آرائى است كه يكى از دانشمندان يا گروهى از آنان بآن گرويده‌اند و از ايشان يا از پيشواى دينى يا اجتماعى كه مورد اعتماد است گرفته شده باشد.

9- تقريريات‌

(959) آرائى است كه از ديگران موقتا براى مصلحتى گرفته شده؛ و ليكن مورد قبول نباشد.

تقريريات بر دو قسم است: مصادرات؛ اصول موضوعه.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 612
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست