نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 572
تجربهكننده و نسبى است زيرا براى ديگران قطعى و يقينى نيست و با
اختلاف زمان و مكان و براى مردم مناطق مختلف و گاهى براى يك شخص در دو زمان اختلاف
پيدا ميكند، و هرگاه بتجربه حكمى براى يك فرد ثابت شده باشد نميتواند آن حكمرا
براى ديگرى كه تجربه ننموده ثابت كند.
باين جهت نسبت به احكام بسيارى از تجربهها كشف خلاف ميشود و سنديت
آن احكام با تجربه مخالف از ميان ميرود.
(881)مجربات مطلق:
مجرب مطلق آن است كه خاصيت ماهيتى در همه حالات ماهيت و در همه اماكن و با همه
شرايط و اوصاف و با همه مقارنات كه در آن خاصيت ممكن است دخالت داشته باشند بتجربه
رسيده باشد. اين حكم براى تجربهكننده يا براى همه مردم نسبت بهمه افراد موضوع
عموميت و كليت دارد.
(882)مجربات مقيّد،
در صورتى حاصل ميشود كه ماهيتى را در مكان معينى يا با صفت و حالت مخصوصى مورد
آزمايش قرار داده باشند در اينصورت حكم نسبت بهمان حالت يا صفت خاص عموميت دارد و
نسبت بطبقات و اصناف ديگر آن ماهيت عموميت نخواهد داشت مثل آنكه اگر مردم سرزمين
معين يا نژاد مخصوصى را مورد آزمايش قرار داده و خاصيت معينى در آنها يافته باشيم
اين خاصيت نسبت بمردم آن سرزمين يا آن نژاد خاص عموميت داشته و شامل ساير نژادها و
مردم مكانهاى ديگر نميشود.
اقسام مذكور را بايد در نظر گرفته و مورد دقت كامل قرار داد تا درجه
اعتبار هرتجربهاى از تجربههاى علماء و مكتشفين معلوم گردد.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 572