نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 571
از جدا شدن سر اتفاقى نيست بلكه بعلت مشتركهاى مستند ميباشد كه در
هرموردى موجود است بنابراين هرانسانى كه سرش بريده شود بالضروره خواهد مرد.
اقسام تجربه
(878)تجربه بر چهار قسم است دو قسم از جهت تجربهكننده و دو قسم
از جهت مورد تجربه حاصل ميگردد و با تداخل و اجتماع دو- قسم اول با دوم مجموعا
چهار قسم يافت ميشود و اقسام از اين قرارند:
1- مجربات عمومى 2- مجربات
خصوصى.
3- مجربات مطلق 4- مجربات
مقيد.
و توضيح هريك از اين قرار است:
(879)مجربات عمومى،
احكامى هستند كه عموم مردم مختلف در زمانها و مكانهاى متفاوت آنرا بتجربه درآورده
و حكم ثابت كلى ضرورى صادر نمودهاند.
قطعى بودن اين احكام كليّت و عموميّت دارد و با مرور زمان و تغيير
مكان و اختلاف شرايط تغييرپذير نبوده و هيچگاه از اعتبار و سنديت خارج نميشوند.
مثل حكم باينكه هرجسمى متحيّز است و هر آتشى سوزاننده است و هرمركّبى قابل انحلال
است اين احكام ثابت و دائم أزلى و ابدى ميباشد.
(880)مجربات خصوصى،
احكامى است كه نتيجه تجربه اشخاص معين و معدودى ميباشند. اعتبار و سنديت اين احكام
براى خود شخص
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 571