نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 546
وجود نيز بچيزى كه در محل و مكان است محتاج نباشد، مجرد از ماده
خواهد بود نتيجه ميدهد: نفس از ماده مجرد است.
(قياس دوم): نفس مجرد از
ماده است، و هرموجوديكه از ماده مجرد بوده و در وجود بماده محتاج نباشد، با چيزيكه
داراى قوه و قبول است قرين نخواهد بود، نتيجه ميدهد: نفس با چيزيكه قوّه و قبول در
آن باشد توأم نيست.
(قياس سوم): نفس با
چيزيكه قوه و قبول در آن وجود داشته باشد توأم نيست. و هرچيزيكه با قوه و قبول
توام نباشد تغيير و تجزيه پذير نيست، نتيجه ميدهد: نفس تحول و تغيير نمىپذيرد.
(قياس چهارم): نفس تحول
و تغيير نمىپذيرد و هرچيزى كه تحول و تغيير نپذيرد زوال ندارد، نتيجه ميدهد: نفس
زوال ندارد.
اين قياس، مركب است، زيرا نتيجه هريك از قياسهاى مذكور مقدمه قياس
ديگرى واقع شده تا به نتيجه نهائى و مطلوب اصلى رسيده است و همه مقدمات آن به
ترتيب ثابت گرديدهاند.
قياس موصول النتايج و مفصول النتايج
(832)قياس مركب بر دو قسم است: موصول النتايج، و مفصول النتايج.
قياس مفصول النتايج آن است كه نتيجه هرقياسى دو بار ذكر شود:
بار اول بعنوان نتيجه قياس سابق بآن تصريح گرديده و بار ديگر
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 546