نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 544
و نيز ممكن است گفته شود:
ليكن زايد و ناقص نيست.
پس تام است.
توضيح بيشترى درباره قياس مقسم ضمن استقراء داده خواهد شد.
قياس بسيط و قياس مركب
(828)معلومات انسان بر دو قسم است: معلومات اوليه كه بخودى خود
بديهى هستند، و معلومات ثانويه كه كسبى ميباشند.
معلومات كسبى متدرجا براى انسان حاصل ميشوند و هرمجهولى پس از آنكه
معلوم گرديد مقدمه براى مجهولات ديگر واقع ميشود و معلومات درجه دوم و سوم و چهارم
هميشه از معلومات ماقبل خود كسب ميشوند.
(829)قياس از جهت
وضوح مقدمات و عدم وضوح آنها بر دو قسم است: قياس بسيط و قياس مركب.
(830)قياس بسيط
آنستكه مقدماتش فعلا محتاج باثبات نباشد باينكه يا بخودىخود معلوم باشد و يا قبلا
در علم ديگرى اثبات گرديده باشد و يا در هنگامى كه ميخواهيم آنرا مقدمه براى قياس
قرار دهيم بطور اصول موضوعه آنرا پذيرفته و اثباتشرا بجاى خود موكول نموده باشيم
مثلا هرگاه در خانه آتش بسيارى مشاهده كرده باشيم ميگوئيم- 34-
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 544