نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 49
لمعه (7) (تعريف حمل و اقسام آن) (29) (62)
هنگاميكه ميگوئيم ج ب است. ج موضوع و ب محمول است (62/ 2) و اين
گفتار حمل متواطى ميباشد كه حمل على هو يا هوهو ناميده ميشود (63). و يا حملى است اشتقاقى كه حمل في هو و ذو هو نامدارد (69).
قسمى از حمل ذاتى اولى. و ديگرى عرضى متعارف است.
حمل ذاتى جائيستكه موضوع بحسب ذات و عنوان عين محمول باشد (64)در اينصورت اگر موضوع و محمول باجمال و
تفصيل تفاوت داشته باشند. حمل مفيد است (64/ 3) و اگر تفاوتى بين آنها نباشد مفيد
نيست (64/ 4).
حمل عرضى در جائيستكه موضوع از جمله افراد محمول باشد (65)چه محمول ذاتى و داخل در ذات موضوع بوده
(65/ 4) يا عرضى و خارج از آن باشد.
حمل در صورت اول بالذات
(66)و در دوم بالعرض است
(67).
محمول عرضى يا در ذهن و خارج هردو جا لازم موضوع است مثل زواياى مثلث
براى مثلث (34- 49/ 2) و گاهى در خارج لازمست و در ذهن نيست مثل سياهى زنگى (49/
4) و عكس آن لازم ذهنى ميباشد مانند كلّيت انسان (45/ 5).
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 49