نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 446
داده و ميگوئيم:
هرحيوانى انسان است. و هرانسانى خندانست. نتيجه ميدهد.
كه هرحيوانى خندان است.
اين نتيجه نقيض صغراى اصل و كاذبست. زيرا با فرض صحت صغرى نقيضش ممكن
نيست صادق باشد و كذب نتيجه بواسطه باطل بودن صغراى قياس است باين بيان كه قياس
مزبور از جهت صورت باطل نميباشد زيرا شرايط شكل اول در آن جمع است و در انتاج شكل
اول شبههاى نيست. بنابراين كذب نتيجه بايستى بواسطه كذب مقدمات و ماده قياس باشد.
كبراى قياس باطل نيست زيرا از اول آنرا راست تلقى نموده بوديم و
بايستى كذب نتيجه بواسطه كذب صغرى باشد و كذب صغرى موجب كذب نتيجه شده است. بنابراين
نتيجه قياس اول صحيح و نقيض آن باطل است و صدق نتيجه دليل بر صحت قياس ميباشد.
دليل عكس كبرى
(662)صحت ضرب اول و سوم را علاوه بر دليل خلف بدليل عكس كبرى نيز
ميتوان ثابت نمود.
دليل عكس كبرى آنستكه كبراى قياس را عكس نموده و معكوس آنرا بجاى اصل
قرار ميدهيم صورت قياس بشكل اول برميگردد و نتيجه هردو قياس يكسان است.
بنابراين نتيجه شكل دوم صحيح است و صحت نتيجه دليل بر صحت صورت قياس
ميباشد.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 446