responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 411

ابهام است‌ [1]

(572) معلم اول و پيروان او كه شكل چهارم را بشمار نياورده‌اند بهمين ابهام و مشكل بودن اثبات اعتبارش نظر داشته‌اند.

افضل الدين كاشانى در رساله منهاج مبين خود [2] شكل چهارم را بكلى انكار نموده و گفته است همان شكل اول است كه كبرى بر صغرى مقدم ذكر شده است.

كم‌اعتبارى و سستى شكل چهارم در صفحات آينده بيشتر بوضوح خواهد پيوست.

شكل اول‌

(573) هرگاه جزء مكرر كه اوسط است محمول صغرى و موضوع كبرى باشد اين شكلرا اول مينامند.

(574) اين شكل را اول گفته‌اند. زيرا در اول كتاب ضمن تعريف منطق گفته شد كه معارف و علوم بشر از جهت اعتبار و اصابت با واقع يكسان نبوده و مختلف است و اين اختلاف بواسطه اختلاف علل و موجبات يا ادلّه و طرق حصول علم است. زيرا طريقيت و سنديت دليل قابل شدت و ضعف و مقول به تشكيك بوده و طريقيت بعضى صريح و دلالت بعضى غامض است. و تحقيق كامل اين مطلب را بايستى از فلسفه معرفتى جويا گرديد.

(575) قياس بالاترين طرق معرفت عقلى بوده و در بين اصناف قياس‌


[1] شرح خواجه بر منطق اشارات ص 238

[2] نسخه فارسى چاپ دانشگاه تهران ص 545- 71

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 411
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست