responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 404

يكى از دو مقدمه. و محمول آن. موضوع يا محمول مقدمه ديگر خواهد بود.

اينگونه قياس را يا از اين جهت اقترانى گفته‌اند كه حد اصغر و حد اوسط و حد اكبر با يكديگر اقتران يافته‌اند. و يا باين سبب است كه مقدمات قياس هريك معلومات مستقلى بوده و به هيئت معينى با يكديگر برخورد و اقتران حاصل نموده تا از آنها معلوم تازه‌اى حادث شده است.

قياس اقترانى بر دو قسم است: حملى و شرطى‌

(550) قياس اقترانى حملى. آنستكه صغرى و كبراى هردو حملى باشند.

(551) قياس اقترانى شرطى. آنستكه يكى از دو طرف يا هر- دو طرفش شرطيه باشند.

تعريف قياس استثنائى‌

(552) استثنائى قياسى است كه عين نتيجه با ماده و صورتيكه دارد يا نقيض آن در قياس ذكر شده باشد. بعبارت ديگر قياس استثنائى آنستكه هردو طرف مطلوب در يك مقدمه جمع شده باشند. مثل اينكه گفته شود: اگر اين جسم باشد جايگير خواهد بود ليكن جسم است.

نتيجه ميدهد: پس جايگير است. يا آنكه جايگير نيست. نتيجه ميدهد.

پس جسم نيست.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 404
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست