نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 385
است يا فعليت شرط است بنظر كاتبى مشكل رسيده و ادلّه هيچيك از طرفين
را وافى به مدّعى ندانسته. و باينجهت قائل به توقف گرديده است.
(510)با آنكه مشهور
عقيده شيخ را چنين دانستهاند كه ممكنه قابل انعكاس نيست. ليكن در منطق اشارات رأى
فارابى را قبول و با عقيده او موافقت نموده است.
شيخ در منطق اشارات گفته است: ممكنه در حال سلب عكس ندارد. و در حال
ايجاب عكس دارد.
ممكنه سالبه عكس ندارد، زيرا در بعضى از موارد جايز است محمول از
موضوع سلب گردد. و ليكن موضوع قابل سلب از محمول نباشد مثل آنكه سلب حركت ارادى
بطور امكان از حيوان جايز است و سلب حيوانيت از متحرك بالاراده جايز نبوده و
ميتوانيم بگوئيم بعضى از حيوانها ممكن است حركت ارادى نكنند و ممكن نيست كه بگوئيم
بعضى از متحركهاى بالاراده جايز است حيوان نباشند.
مثال ديگر: اين قضيه صحيح است كه هيچيك از انسانها ممكن است نويسنده
نباشند و عكس اين قضيه باطل است كه بگوئيم: بعضى از نويسندگان ممكن است انسان
نباشند.
بنابراين سالبه قابل انعكاس نيست.
ليكن ممكنه در حال ايجاب عكس دارد و همه اقسام ممكنه خاصه و اخص به
ممكنه عامّه منعكس ميشوند.
(511)قول سوم آنستكه
ممكنه موجبه و سالبه هردو قابل انعكاس ميباشند.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 385