نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 361
(466)لا ممكن از جهت مفهوم لا ممكن است و از آنجهت كه وجود ذهنى
دارد ممكن است زيرا لا ممكن وجود پيدا نميكند.
(467)عام مفهوم عام
است و با تشخص ذهنى عام نبوده و فرد مشخص معينى است.
(468)لا مفهوم عنوان
لا مفهوم است و وجود آن مصداق مفهوم است. زيرا هرچيزيكه تصور شده باشد مفهوم
ميباشد.
(469)عدم عدم. از
جهت مفهوم عدم است و بحسب مصداق عين وجود ميباشد زيرا سلب سلب عين ايجاب است.
(470)خود معنى حرفى
قابل تصور نيست زيرا وسيله و واسطه تصور معانى ديگر است و خود حرف استقلال مفهومى
ندارد تا آنرا بتوان تصور نمود. و همچنانكه اعراض خارجى حالت موجودات خارجى هستند
و در خارج بحال استقلال وجود ندارند معانى حرفى نيز حالت امورى هستند كه در ذهن
تصور گرديده و وجود ذهنى دارند.
معانى حرفى رابط هستند يعنى تصور عوارض را بموضوعات ربط ميدهند و
علايق امور ذهنى را بيكديگر بيان ميكنند و خود مستقلا قابل تصور نيستند. بنابراين
وقتى مستقلا تصور شوند بحسب مفهوم معنى حرفى هستند و از جهت اينكه مستقلا لحاظ
شدهاند معنى حرفى نيستند.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 361