نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 358
نقيض وجوديه لا دائمه در صورت جزئى بودن
(456)مثال اصل: بعضى انسانها در يك وقتى خندان هستند (نه هميشه).
نقيض قضيه مزبور: بعضى انسانها هيچگاه خندان نيستند و يا هميشه خندان
هستند.
(457)بين دو قضيه
منتشره مطلقه و مطلقه عامه هيچگاه تناقضى واقع نميشود. زيرا مطلقه عامه تنها بر
فعليت حكم در يكى از زمانها دلالت ميكند و زمان در اين قضيه تعيين نشده است.
در منتشره مطلقه نيز بضرورت ثبوت محمول براى موضوع در وقت غيرمعينى
حكم شده است و ممكن است زمان حكم در هريك از آنها غير از زمان ديگرى باشد و شرط
تناقض وحدت زمان است باين جهت بين آنها تناقضى بوجود نمىآيد.
مثلا اگر بگوئيم پرويز در يكى از زمانها البته در خانه است و زمانى
در خانه نيست تناقضگوئى نشده است.
شرط ديگر براى تحقق تناقض وحدت حمل است
(458)اقسام حمل در اول كتاب بيان شد و در آنجا نام دو قسم از
اقسام حمل برده شد كه يكى حمل اوّلى ذاتى و ديگرى حمل شايع است. حمل ذاتى در جائى
است كه موضوع و محمول بحسب عنوان مفهومى يكى باشند، خود ماهيت و اجزاء آن بحمل
اولى بر خود حمل
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 358