responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 332

(اولا) احوال و احكام يك فرد شخصى از جهت اينكه فرد و مباين با ديگرى است بفرد ديگر سرايت نميكند، و حتى بدليل تمثيل كه ناقص‌ترين ادله است حكم يك جزئى را بجزئى ديگر سرايت ميدهند.

ليكن از جهت شركت داشتن آنها در يك امر كلى.

(ثانيا) وجود شخص را از جهت جزئى بودن نميتوان ثابت كرد زيرا دليل، يا ثابت‌كردن معلول از علت و يا ثابت نمودن علت از معلول است و موجود جزئى از دو جزء تركيب يافته: يكى طبيعت مشتركه و ديگرى عوارض مشخصه كه ماده معيّن و زمان و مكان و اوضاع و احوال شخصى ميباشد. فرد از جهت عوارض مشخصه خاصيتى ندارد.

نه علت چيز ديگرى ميباشد و نه معلول ديگرى ميگردد. مثلا فرد آتش از جهت عوارض مشخصه سوزان نيست بلكه بواسطه طبيعت مشتركه آتشى و حرارت كلى سوزان است.

بنابراين قضاياى شخصيه از جهت جزئى بودن حكم در علوم مورد استفاده نيستند.

(ثالثا) امر مشخص مادى دائما در معرض تحول و تغير و زوال است و در هرلحظه ممكن است حكمى كه داشته از آن سلب شده و به نقيض آن حكم محكوم شده باشد باين جهت قضاياى شخصيه و امور فردى متعلق علم واقع نشده و هميشه مظنون و مشكوك ميباشند.

«رابعا» امر متشخص جزئى تا از جهتى كلى نبوده و جهت اشتراك و كليت در آن ملاحظه نشده باشد نه موضوع قضيه واقع ميشود و نه محمول آن زيرا تا در يك امر كلى شركت نداشته باشد مصداق چيزى‌

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست