نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 331
غرق خواهد شد. مفاد قضيه اول كه جزئيه سالبه شرطيه ممكنه است با قضيه
دوم كه حمليه موجبه كليه ضروريه است يكى ميباشد و اختلاف آنها بحسب تركيب و اختلاف
در تعبير است و اينگونه اختلاف، صنفى و عرضى ميباشد.
(396)شيخ ما پيشواى
حكمت الاشراق شهاب الدين سهروردى در چند جاى كتاب حكمت الاشراق گفته است: بهتر آن
است كه همه قضاياى جزئيه و شرطيه و سالبه و ممكنه را بحمليه موجبه كليه ضروريه بدل
نمائيم و اين عقيده بسيار پسنديده است زيرا چنين قضيهاى با واقع و حقيقت مطابقت
دارد.
(397)شيخ ما ميگويد
جزئى بودن قضيه در حكم مهمله بودن قضيه است و موجب غلطاندازى ميباشد. زيرا هرچيزى
چندين بعض دارد و معلوم نيست كدام بعض و كدام قسمت از آن متعلق حكم ميباشد و باين
جهت در علوم حقيقى از قضاياى جزئيه نميتوان استفاده برد و جزئى بودن شرطيه يعنى
مقيدكردن حكم به بعضى از اوقات در حكم اهمال است و موجب خطاكارى ميباشد.
(398)امكان نيز اعم
از فعليت است و تا چيزى قطعى و منجز نباشد نتيجه علمى از آن برده نميشود و در علوم
مورد استفاده نخواهد بود.
بر امور جزئى برهان اقامه نميشود
(399)امر شخصى از جهت جزئيت نه واسطه در اثبات محمولى ميگردد و نه
ميتوان خود جزئى را از دليل ثابت نمود و اين مدّعى را بچندين طريق ميتوان بيان
نمود:
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 331