نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 330
(391)امكان و امتناع حقيقت واقعى ندارد. زيرا امكان بمعنى قوه و
ابهام و ترديد در وقوع و لا وقوع چيزى است و حال آنكه هر چيزى در متن واقع بوقت
خود و با همه علل و شرايط وجودى خود موجود است. و يا موجود نيست. پس همهچيز واجب
و ضرورى ميباشد.
(392)امتناع نيز امر
سلبى و عدمى ميباشد و سلب و عدم حقيقت و تميز واقعى ندارد زيرا تميز اعدام اعتبارى
است.
(393)قضاياى سلبيه و
شرطيه و ممكنه كه راجع بيك موضوع و محمول ميباشند بيان حال وجود و ضرورت وجود را
ميكنند و همگى نماينده يك قضيه ثابت دائم واقعى ميباشند.
(394)از مطالب گذشته
كه بطور مقدمه ذكر شد معلوم گرديد كه مفاد و نتيجه از همه انواع قضايائيكه درباره
يك موضوع و محمول تشكيل ميشود يكى بيش نيست. مفاد همه يك قضيه موجبه حمليه ضروريه
كليه است. و قضاياى سالبه و شرطيه و جزئيه و ممكنه عبارات مختلف و بيانات متفاوتى
هستند كه همگى همان نتيجه حمليه كليه موجبه ضروريه را ميرسانند.
(395)بنابراين
اختلاف قضايا بحسب عوارض است و از تركيبهاى مختلف بر آن عارض ميگردد و همگى اصناف
همان قضيه ضروريه كليه موجبه ميباشند.
مثلا وقتى ميگوئيم بعضى از مردم اگر گاهى سفر دريا كنند ممكن است جان
بدر نبرند مفاد و نتيجه اين قضيه آنستكه بگوئيم هر كسى در سفر دريا با وجود طوفان
و سوار شدن بر كشتى ناقص البته
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 330