نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 329
ثبوت محمولات براى موضوعات در متن واقع بطور كلى و ضرورت و لزوم است
و نسبت ديگرى بين آنها نيست.
جزئيت و تعليق و ترديد از نظر ما ميباشد كه مفهوم يا عنوانيرا با
عنوان ديگر مقايسه نموده و يكى را نسبت بديگرى جزئى مييابيم.
ليكن هرموضوعى كه جزئى بنظر ميرسد نسبت بخود كلى است.
(388)و باز از جهت
ديگر جزئى بودن هرموضوعى مستلزم ابهام و ترديد در مصداق حكم است مثلا وقتى ميگوئيم
بعضى از مردم دانا هستند. اين بعض مبهم و مردد است. بعضها بسيارند و معلوم نيست
حكم بر كدام قسمت از مردم منطبق ميشود. در صورتيكه در متن واقع و حقيقت ابهام و
اجمالى نيست زيرا امر مبهم وجود ندارد، و وجود همهچيز را از ترديد و ابهام خارج
ميكند. و آن بعضيكه دانا هستند در متن واقع مشخص و معين ميباشند.
(389)سلب نيز در
وجود بدون حقيقت است زيرا هرمحموليكه براى موضوع خود ثابت است وجود دارد و آنكه
ثابت نيست چيزى نيست تا حقيقت سلبى داشته باشد. سلب هيچ است و هيچ در متن واقع
تميز ندارد.
(390)شرطيه وجود و
حقيقت ندارد، زيرا اتصال بمعنى ثبوت محمولى براى موضوع خود بطور ضرورت و لزوم است.
و انفصال امر سلبى و عدمى و بدون حقيقت ميباشد.
بعلاوه هيچ امرى در متن واقع معلق و مردد نيست و همهچيز بدون اگر و
مگر و بدون ابهام و ترديد مسلّم و منجز ميباشد.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 329