responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 309

اين مطلب نيز در آنجا ذكر شود تا معلوم گردد كه مقصود ممكنه عامه است.

معانى ديگر مطلقه عامه‌

(332) ارسطو در تعليم اول گفته است قضيّه يا مطلقه و يا ضروريه و يا ممكنه ميباشد پيروان او معنى مطلقه را از اين جمله مختلف فهميده‌اند تئوفراسطس و ثامسطيوس گفته‌اند مطلقه قضيه‌اى است كه بر ثبوت محمول براى موضوع دلالت كند. چه ماده قضيه ضرورت يا دوام يا غيردوام باشد و اين همان تفسير مشهور است كه ذكر شد.

اسكندر افروديسى و ديگران گفته‌اند مطلقه قضيه‌ايست كه بر فعليت ثبوت محمول براى موضوع دلالت داشته باشد بشرط آنكه مادّه قضيه ضرورت نبوده باشد.

اين تفسير از معنى اول اخص است زيرا شامل ضرورت ازليه و ذاتيه نميشود و باين جهت آنرا «مطلقه لا ضروريّه» ناميده‌اند.

اين تفسير شامل چهار قسم ضروريات غيرذاتيه و دائمه لا ضروريه ميشود.

(333) معنى ديگرى نيز براى مطلقه ذكر كرده‌اند كه تنها مشتمل بر چهار قسم ضروريات غيرذاتيه ميشود و دائمه لا ضروريّه از آن خارج ميباشد [1].


[1] شرح خواجه طوسى بر منطق اشارات و تعليقات قطب الدين صفحه 149.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 309
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست