responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 302

است و با رفع نسبت نسبتى وجود ندارد تا كيفيتى برايش بوده باشد.

پس اينكه سالبه را نيز جزء موجهات شمرده‌اند از جهت اضافه‌اى است كه سالبه بموجبه خود دارد. و چون در موجبه‌اش نسبتى وجود دارد براى سالبه نيز فرض نسبت ميكنند. بنابراين سالبه به تبع موجبه‌اش در شمار موجهات مى‌آيد.

ماده و جهت شامل هليات بسيطه و مركبه هردو ميشود

(315) معلوم شد كه ماده و جهت بين كليه موضوعات و محمولات موجود است چه محمول خود وجود يا چيز ديگرى باشد. و همچنانكه انسان ممكن الوجود است ممكن الكتابه و واجب الجسميه و ممتنع الحجريه نيز ميباشد ليكن در كتب علمى و فلسفى هرگاه نامى از وجوب و امكان مى‌برند مقصودشان نسبت مابين ماهيت چيزى با معنى وجود ميباشد.

(316) معلوم شد كه ماده كيفيت نسبت واقعى و نفس الامرى مابين اشياء است. و جهت وجود ذهنى همان ماده است و وقتى انسان حالت واقعى اشياء را نسبت بيكديگر ملاحظه ميكند جهت قضيه بوجود مى‌آيد. بنابراين ماده در مورد قضاياى خارجيه و نفس الامريه است و جهت مربوط بقضاياى ذهنيه ميباشد.

(317) در قضيه لفظيه لفظى را نيز كه دلالت بر جهت ذهنيه ميكند جهت قضيه مينامند.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست