نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 291
المحمول نيز موجود است و شرط اضافهاى نيز دارد كه پس از تمام شدن
سلب همان سلب را براى موضوع ايجاب ميكند و بواسطه همين مرحله اخير كه ايجاب سلب
است تاكيد در سلب را نتيجه ميدهد.
(285)مراحل تشكيل
سالبة المحمول از جهت معنى آنستكه پس از تصور موضوع و محمول و توهم نسبت ايجابى
نسبت توهم شده را سلب ميكند و تا اينجا با سالبه بسيطه يك راه را پيمودهاند و سپس
سالبة- المحمول قدمى پيشتر رفته و همان سلب را براى موضوع خود ايجاب ميكند و در
اينجا بموجبه محصله ملحق ميگردد. و در حقيقت اينمرتبه تكرار سلب است.
(286)تفاوت سالبة
المحمول با سالبه بسيطه در همين سلب اخير است. زيرا سلب در آن تكرر و شدت يافته و
در سالبه بسيطه بيش از يك سلب وجود ندارد.
(287)در سالبه بسيطه
چهار چيز يافت ميشود كه تصور موضوع و تصور محمول و توهم نسبت ايجابى و رفع نسبت
است. و در سالبة- المحمول يك جزء بر آن افزوده ميگردد و آن حمل سلب بر موضوع است
كه حمل دوم ميباشد.
(288)بيشتر علماء
منطق كه بمفهوم و معنى سالبة المحمول توجه نداشتهاند آنرا در حكم سالبه دانسته و
گفتهاند احتياج بوجود موضوع ندارد. اما از اين نكته غافل ماندهاند كه در مرحله
نهائى ايجاب سلب بعمل آمده و سلب براى موضوع ثابت گرديده و بر آن حمل شده است
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 291