responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 280

عنوانى از موضوع گرفته شود و قضيه طبيعيه و يا كلّيه هم نباشد كلّ موضوع مراد خواهد بود يعنى افراد و جزئيات موضوع مورد حكم واقع نشده بلكه مجموع اجزاء «جيم» (در قضيه هرجيمى ب است) موضوع حكم خواهد بود [1].

(240) بطور خلاصه معنى محصوره در اين قضيه كه ميگوئيم هر- جيمى ب است آنست كه هريك از حروف كه صفت جيمى داشته باشد چه در ذهن با اين صفت ملاحظه شود يا در خارج آنرا داشته باشد و اين صفت براى ذات موضوع هميشگى باشد يا هميشگى نباشد اولا بايد حيثيت جيمى براى حرف ثابت گردد آنگاه موضوع اين حكم قرار گيرد و تا وقتى اين حيثيت را دارا مى‌باشد ب خواهد بود.

تقسيم چهارم قضيه از جهت سلب و ايجاب اقسام موجبه و سالبه‌

(241) تشكيل قضيه براى بيان اتحاد چيزى با چيز ديگر يا عدم اتحاد و مباينت بين دو چيز است و قضيه. ربط محمول بموضوع يا عدم ربط را مى‌رساند. ايجاب براى ايجاد ربط و سلب براى رفع و نفى ربط است.

براى ربط و عدم ربط اقسام مختلفى يافت مى‌شود و در هرموردى گوينده هدف خاصى دارد كه بايستى ربط و عدم ربط را بطور مخصوصى‌

 

منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه ؛ المتن ؛ ص280

 


[1] عبارت كتاب با اندك اختلافى بعبارت منطق اشارات مشابهت تمام دارد و خواجه طوسى در شرح خود ص 160 (كليه جيم) را (كلى منطقى) و (جيم كلى) را كلى عقلى گرفته و امام فخر رازى كليه جيم را كل مجموعى دانسته و قطب الدين تفسير دوم را تأييد كرده است.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 280
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست