نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 280
عنوانى از موضوع گرفته شود و قضيه طبيعيه و يا كلّيه هم نباشد كلّ
موضوع مراد خواهد بود يعنى افراد و جزئيات موضوع مورد حكم واقع نشده بلكه مجموع
اجزاء «جيم» (در قضيه هرجيمى ب است) موضوع حكم خواهد
بود[1].
(240)بطور خلاصه معنى محصوره در اين قضيه كه ميگوئيم هر- جيمى ب
است آنست كه هريك از حروف كه صفت جيمى داشته باشد چه در ذهن با اين صفت ملاحظه شود
يا در خارج آنرا داشته باشد و اين صفت براى ذات موضوع هميشگى باشد يا هميشگى نباشد
اولا بايد حيثيت جيمى براى حرف ثابت گردد آنگاه موضوع اين حكم قرار گيرد و تا وقتى
اين حيثيت را دارا مىباشد ب خواهد بود.
تقسيم چهارم قضيه از جهت سلب و ايجاب اقسام موجبه و سالبه
(241)تشكيل قضيه براى بيان اتحاد چيزى با چيز ديگر يا عدم اتحاد و
مباينت بين دو چيز است و قضيه. ربط محمول بموضوع يا عدم ربط را مىرساند. ايجاب
براى ايجاد ربط و سلب براى رفع و نفى ربط است.
براى ربط و عدم ربط اقسام مختلفى يافت مىشود و در هرموردى گوينده
هدف خاصى دارد كه بايستى ربط و عدم ربط را بطور مخصوصى
منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه ؛ المتن ؛
ص280
[1]عبارت كتاب با اندك اختلافى بعبارت منطق اشارات مشابهت
تمام دارد و خواجه طوسى در شرح خود ص 160 (كليه جيم) را (كلى منطقى) و (جيم كلى)
را كلى عقلى گرفته و امام فخر رازى كليه جيم را كل مجموعى دانسته و قطب الدين
تفسير دوم را تأييد كرده است.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 280