نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 276
آنرا تصاحب اتفاقى مىنامند باينجهت سالبه و موجبه بطور اتفاق در
احتياج داشتن بوجود موضوع مساوى هستند.
همه مفاهيم حتى معدومات در مبادى عاليه وجود دارند
(226)كلّيهى عبارات اين لمعه عينا در صفحهى (91) كتاب اسفار
موجود است فقط كلمهى اعيان ثابته را بعد از مفاهيم ذكر كرده است و توضيح مطلب
آنستكه:
صورت همهچيز حتى مفاهيمى كه مصداق خارجى ندارند يعنى ممتنعات نيز در
علم واجب الوجود و ساير موجودات مجرده عقلانى وجود دارند زيرا واجب الوجود بهمه
چيز عالم است چه موجود يا غير موجود باشند. ليكن وجود صورت علمى در ذات بارى تعالى
بر ذات او زايد و عارض نيست زيرا علم او عين ذات مىباشد.
وجود صورت علمى همهچيز بعين وجود ذات و به تبع وجود ذات است صورتها
موجود هستند اما از خود وجود ندارند باينجهت گفتهاند هيچگاه بوى وجود بمشام اعيان
ثابته نمىرسد. زيرا اگر صورتهاى مختلف همگى در ذات مجرد وجود داشته باشند ذات
واحد مطلق بسيط محل كثرتها و معروض امور متبائنه و اضداد خواهد بود و واحد بسيط از
اينگونه امور برتر و بالاتر است ليكن درك اين مطلب بسى دشوار است و براى همهكس
ميسور نيست.
بنابراين موضوع قضاياى سالبه علاوه بر آنكه در ذهن هر كسيكه حكم سلبى
صادر ميكند موجود است در اذهان عاليه نيز وجود دارد.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 276