responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 249

و آنكه غيرسلب و ايجاب است يا حكم بلزوم و يا حكم بعناد است.

بنابراين بيش از سه قسم براى قضيه خبرى قابل تصور نيست.

جائيكه قضيه در اولين مرحله تركيب بوجود آمده و تركيب و اتحاد بين مفردات بعمل آمده باشد. قضيه حمليه است. زيرا تركيب مفردات به آنستكه حكم بثبوت يكى براى ديگرى يا سلب يكى از ديگرى شده باشد.

هرگاه تركيب در مرحله اول نباشد و بخواهيم دو مركب را بهم مربوط كنيم و تركيب درجه دوم را بوجود آوريم. در اينصورت بسلب و ايجاب حكم نميتوان كرد زيرا يكى از دو جزء قضيه بر ديگرى قابل حمل نيست و حكم بلزوم يا عناد خواهد بود.

(156) ميتوانيم منحصر بودن قضيه خبرى را در اقسام سه‌گانه بدليل كوتاه‌ترى بيان نمائيم و بگوئيم:

حكم يا منجز است و يا معلق. آنكه منجز است حمليه ناميده ميشود. و آنكه معلق است از دو حال بيرون نيست:

يا وجود و يا عدم چيزى بر وجود يا عدم ديگرى معلق گرديده و آن متصله است و يا وجود هريك بر عدم ديگرى و يا عدم هريك بر عدم ديگرى و يا وجود و عدم هريك بر وجود و عدم ديگرى معلق گرديده و آن منفصله است.

تعريف قضيه خبريه حمليه‌

(157) قضيه حمليه را ميتوانيم از طريق اجزاء يا از طريق معنى و مفاد تعريف كنيم:

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست