نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 248
و دروغ شناخته شود. و راست و دروغ نيز بتوسط قضيه شناسا گردد و اين
دور است.
خواجه طوسى در شرح منطق اشارات از اين اشكال جواب داده است اما باز
تا حدى جاى اشكال باقى مانده است.
«ثانيا» تعريف خبر بصدق و كذب تعريف بعرضى و رسم است
ليكن وجود نسبت، ركن ذاتى و اصل قضيه است و تعريف بذاتيات ميباشد.
(153)در اول تعريف
مصنف ما قضيه را با مركب تام دنبال يكديگر آورده است و اين خالى از مسامحه نيست.
زيرا قضيه با مركب تام يك معنى را ميرساند و با آوردن قضيه بلفظ مركب تام احتياجى
نيست.
تقسيم اول قضيه خبريه
حمليه. متصله. منفصله
(154)قضيه خبريه از جهت منجز بودن حكم يا معلّق بودن آن بر سه قسم
است:
1- حمله. 2- متصله. 3-
منفصله.
و هريك از اينها نيز داراى اقسامى است.
دليل انحصار قضيه خبريه در سه قسم
(155)قضيه صورتى است كه از تركيب اجزا بعمل مىآيد و چيزيكه اجزاء
قضيه را بهم ربط ميدهد حكم است و حكم از سه قسم بيرون نيست. زيرا حكم يا بسلب و
ايجاب و يا بغير از آن است
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 248