responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 239

در اينمورد مثل حالت سابق موجب تكرار نيست.

براى بشرط لا در اينجا دو معنى ميتوان تصور كرد:

(اول) بمعنى عدم مقارنه با فصل.

(دوم) بمعنى متحد نگرديدن با چيزى غير خود.

ليكن در اينجا بمعنى عدم اتحاد با فصل يا نوع است. زيرا در مرتبه ذات هيچ‌چيز با ديگرى متحد نميگردد و در عين حال منافى با آن نيست كه مقترن بفصلى شده باشد و تحصل نوعى يافته باشد و با امور مقترنه بحسب ذات متحد نباشد.

(حالت سوم) لا بشرط يا جنس طبيعى‌

(133) هرگاه ذات جنس و معنى جنسى را بطور ابهام ملاحظه كنيم و اتحاد يا عدم اتحاد آن را با اشياء خارج از مرحله ذات جنس در نظر نگرفته، و توجه نداشته باشيم كه با چيز ديگرى غير خود مقترن ميشود يا نميشود، نه وجود چيزى با آن منظور شود و نه عدمش.

در اين حال بهيچ فصلى تخصص داده نشده و تحصل نوعى نيافته است و بين هريك از فصول منوّعه مردد ميباشد.

جنس در اين حال از اتحاد وجودى با هيچ فصلى ابا و امتناع ندارد و قابل آنستكه بيكى از فصول تخصص يافته و با آن متحد گردد.

(133/ 2) باين اعتبار معنى جنسى در وجود و در تصور ناقص و مبهم است و در حد ذات قابل تصور نيست و با تقيد و تخصص يافتن بفصل تحصل ذهنى و خارجى پيدا ميكند و امكان تصور برايش پيدا

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 239
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست