نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 231
مشاركت حد و برهان
(126)وجه اينكه اينگونه معرّفها را حد كامل برهان و مبدأ برهان و
نتيجه برهان ميگويند آنستكه جزء دوم حدّ در برهان نيز حد وسط قرار داده ميشود.
برهان وجود شيىء و حد معرّفش هردو در يك جزء شركت دارند. مثلا ميگوئيم فلانى اراده
انتقام دارد و هركس اراده انتقام داشته باشد خونش در جوشش است. نتيجه ميدهد كه خون
فلانى در جوشش است. يا آنكه در مثال دوم. ميگوئيم نور ماه زائل شده است و هرگاه
نور ماه زائل شود زمين بين ماه و خورشيد فاصله شده است. نتيجه ميدهد كه اكنون زمين
بين ماه و خورشيد فاصله شده است. اراده انتقام در مثال اول و زائل شدن نور ماه در
مثال دوم بين حد و برهان مشترك است زيرا در برهان حد وسط واقع شده و جزء حد نيز
قرار دارد.
مصنف كتاب ما (در آخر مبحث برهان) مشاركت حد و برهان را توضيح داده و
در آنجا گفته است علت در صورتى در جواب ما هو مىآيد كه علت بالذات باشد. خود او
در مباحث علت و معلول كتاب اسفار[1]علت
بالذات را چنين تفسير نموده كه بخودى خود مبدأ فعل و بالذات منشأ اثر باشد. يكى از
اقسام علل فاعل است. فاعل بالذات آنستكه اقتضاء و منشائيت تأثير مشروط بضميمه شدن
قيد و شرط خارجى نباشد. مانند آتش كه بخودىخود سوزنده است. بخلاف علت بالعرض