نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 220
معرفت كامل هرچيزى آنستكه همه امور مذكور و هر گونه نسبت علّى يا
معلولى يا نسبتهاى ديگر با واسطه يا بدون واسطه با هرچيزى دارد همگى بر ما مكشوف
گردد. و چون اينگونه شناسائى كامل نسبت بهيچ چيز و براى هيچكس حاصل نميشود زيرا
جزئيات و كليات جهان بيكديگر وابستهاند و هرچيزى با همه موجودات نسبتى دارد و اگر
كسى بخواهد شناسائى كامل نسبت بذرهاى از ذرات جهان حاصل نمايد بايد بهمه عالم
وجود عارف گردد و اينگونه معرفتى جز براى آفريدگار جهان براى ديگرى ميسر نيست
بنابراين معرفتها مختلف است و هركس نسبت بهرچيزى اندكى معرفت دارد بعضى بيشتر و
بعضى كمتر.
از آنچه گفتيم دانسته شد كه معرّف بحسب اختلاف اجزاء و مواديكه در آن
بكار برده شده و بحسب اختلاف مراتب معرفتيكه از آن نسبت بمجهول حاصل ميشود داراى
اقسام و درجات مختلفى است و بعضى معرفتها كاملتر و بعضى ناقصترند و باين جهت بحد
و رسم تام و ناقص و حد وجودى و ماهيتى و حد كامل برهان و مبدأ برهان و نتيجه برهان
تقسيم ميگردد.
تعريف حد
(106)حدّ قسمى از معرّف است كه موجب تصور خود شىء و شناسائى
حقيقت مجهول گردد و اينگونه تعريفى جز در ماهيات و ذوات مركبه ممكن نيست. ذات مركب
شناخته نميشود مگر بشناختن اجزاء مفهومى و ماهيتى آن چيز. و اجزاء مفهومى، اجناس و
فصولى
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 220