responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 218

در صدق با معرّف مساوى باشد يعنى هرامر جزئى كه فرد و مصداق يكى از آنها باشد بايستى مصداق ديگرى نيز بوده باشد و اگر مساوى نباشد اعم يا اخص خواهد بود و هيچيك از آن دو ممكن نيست زيرا اگر اعم باشد حقيقت مجهول بآن شناخته نميشود زيرا ذات يا علامت قطعى آن نخواهد بود. و نتيجه ديگر معرّف كه امتياز افراد مجهول است نيز حاصل نخواهد شد.

معرف اخص از مجهول هم نميتواند باشد زيرا اخص از اعم تركيب بيشترى داشته و از آن غامض‌تر است و حال آنكه معرف بايد جلى‌تر باشد و مركب بايد بعد از مفرد شناخته شود.

مساوى بودن معرف با مجهول را بعبارات مختلفى ادا كرده‌اند.

از جمله گفته‌اند:

1- معرف بايد جامع و مانع باشد. معنى جامع بودن آنستكه بر همه افراد مجهول مشتمل باشد و هيچيك از افراد از آن خارج نباشد. بنابراين ممكن نيست اخص باشد. معنى مانع بودن آنستكه افراد بيگانه را كه فرد مجهول نيستند خارج كند و شامل آنها نباشد.

2- و باز گفته‌اند: معرف بايد مطرّد و منعكس باشد اطّراد بمعنى پيروى‌كردن و تلازم در وجود است و معرّف مطرّد است يعنى در هرموردى مفهوم معرّف يعنى مجهول صادق باشد معرّف نيز پيرو آن و صادق خواهد بود و ممكن نيست اخص بوده باشد.

و معنى انعكاس آنستكه در هرموردى مجهول صدق نكند معرف نيز صادق نبوده باشد و مفاد اطّراد و انعكاس اين دو قضيه است:

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 218
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست