responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 212

ماشى هستند. در اينجا عرض عام خاصّه اضافى ميباشد و همچنانكه خاصه مميز عرضى است ماشى نيز مميز عرضى واقع شده است.

(101) كلى طبيعى. كلى منطقى. كلى عقلى‌

براى هريك از كليات پنجگانه كه ذكر شد اعتباراتى است كه باسامى طبيعى و منطقى و عقلى ناميده ميشوند. زيرا هريك از ماهيات را كه نوع يا جنس يا غير آنها ميناميم ممكن است يكبار صفت را بتنهائى مورد ملاحظه قرار دهيم و بار ديگر تنها بموصوف توجه داشته باشيم. و ميتوانيم مجموع صفت و موصوف را اعتبار كنيم. ماهيت بتنهائى طبيعى و مفهوم نوعيت يا جنسيت كه صفت آنست منطقى و مجموع صفت و موصوف عقلى ناميده ميشود. مثلا هرگاه بگوئيم انسان نوع است يا حيوان جنس است. انسان و حيوان بتنهائى نوع يا جنس طبيعى و جنسيت و نوعيت تنها جنس و نوع منطقى و مجموع انسان و نوع را نوع عقلى مينامند.

خود كلى نيز همين حالات سه‌گانه را دارد. يعنى هرگاه بگوئيم انسان كلى است انسان بتنهائى موصوف و كلى طبيعى است و كليت كه صفت انسان است منطقى و مجموع انسان كلى را كه صفت و موصوف است كلى عقلى مينامند.

وجه تسميه هريك از آنها آنستكه خود ماهيت نوعيه و جنسيه و عرضيه طبيعت و ذات شى‌ء و يا جزء طبيعت يا عرض آنست و بهمين اعتبار طبيعى ناميده ميشود و خود مفهوم نوعيت و جنسيت و امثال آنها امور ذهنى و موضوع علم منطق هستند باينجهت منطقى نامدارند.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 212
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست