نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 211
است و تعجب عرض شامل است.
عرض غيرشامل: عرضى استكه اختصاص بافراد يك نوع داشته و همه افراد آن
نوع در آن شريك نباشند. مثل آنكه بعضى انسانها فعلا نويسنده هستند و نويسندگى عرض
غيرشامل است.
عرض عام
(99)عرض عام: هر كلى كه خارج از ذات موضوع بوده و بر بيش از
افراد يك حقيقت عارض گردد و بر آنها حمل شود عرض عام ناميده ميشود. مانند ماشى كه
عارض بر انسان و حيوان است.
و مستقيم كه بر سطح و خط هردو عارض ميشود.
عرض عام در علوم مورد استفاده نيست زيرا نه مفيد تصور ذات است و نه
خاصيت مميزى دارد.
خاصه حقيقى و غيرحقيقى
(100)از آنچه دنباله تعريف خاصه گفته شد بدست آمد كه خاصه بر دو
گونه است:
قسمى بطور اطلاق مختص بيك حقيقت است مثل ضاحك. و قسمى از آن بيك
اعتبار خاصه و باعتبار ديگر عرض عام است و ميتوانيم آنرا خاصه اضافى بناميم.
خاصه اضافى آنستكه هرگاه يك نوع را با نوع ديگريكه در جنس شريك هستند
ضميمه كنند و از مميز آنها بپرسند عرض عام در جواب گفته شود. مثلا هرگاه بپرسند
انسان و اسب چه صفت و عرض مميزى از ساير اجسام نامى دارند جواب شايسته آنستكه گفته
ميشود
منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه ؛ المتن ؛
ص212
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 211