نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 208
عرض عام و عرض خاص
(94)سابقا گذشت كه محمولاتيكه خارج از ذات و ماهيت موضوع ميباشند
محمولات عرضى ناميده ميشوند و بايستى آنها را عرضى عام و عرضى خاص ناميد زيرا عرض
و عرضى از دو جهت با يكديگر اختلاف دارند:
(اولا) عرضى از عرض اعم
و عرض اخص از عرضى ميباشد.
زيرا عرضى بكليه محمولاتيكه از ذات و ماهيت موضوع خارج باشند اطلاق
ميشود چه وجود خارجى داشته باشند مانند رنگ و طعم يا تنها منشأ انتزاع و موصوف
آنها خارجى باشد از قبيل حدوث و امكان و وحدت و ضرورت و امثال آنها كه وجود خارجى
ندارند. عرضى شامل هردو قسم ميشود و حال آنكه عرض اختصاص بقسم اول دارد.
(ثانيا) عرض قابل حمل
نيست و عرضى محمول ميباشد. عرض مبدأ اشتقاق است كه حمل نميشود و عرضى منسوب بعرض و
مشتق و قابل حمل است.
فرق بين مشتق و مبدأ اشتقاق بقابليت حمل و عدم قبول حمل است.
مثلا نميتوان گفت جسم سفيدى يا طول است و ميتوان گفت جسم سفيد و
طولانى است. بنابراين ميبايستى عرضى عام و عرضى خاص گفته شود ليكن چنانكه خواجه
طوسى در شرح منطق اشارات گفته است منطقيها بعرضى عرض ميگويند. عرض ذاتى و غريب و
عرض عام و خاص باين مناسبت گفته شده است.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 208