responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 192

طبيعى است بواسطه ابهام و عدم تحصل مفهومى ابدا قابل لحاظ ذهنى و قابل تصور نيست و چيزيكه قابل تصور نباشد چگونه قابل حمل خواهد بود. بنابراين جنس وقتى قابل حمل است كه مقترن با فصل باشد، زيرا بدون فصل در قوّه تحصل ذهنى و تصور است نه متصور بالفعل همچنانكه ماده بدون اقتران با صورت تحصل وجودى ندارد.

مثلا حيوان وقتى بمعنى جنسى مى‌آيد كه با فصل ناطق يا صاهل ضميمه شده باشد و بگوئيم انسان حيوان ناطق است يا انسان و كبوتر جسم نامى حساس‌اند. و اگر حيوان و جسم نامى را منفردا بياوريم بمعنى جنسى نيستند بلكه بمعنى ديگرى مى‌آيند كه نوع اضافى ميباشد.

ليكن اينكه ميگوئيم جنس بايد مقترن با فصل باشد مقصود بشرط اقتران با فصل نيست كه مفاد مشروطه عامه است زيرا شيخ ابن سينا آنرا باطل نموده. بلكه مفاد قضيه وقتيه مطلقه موردنظر است. يعنى در حين اقتران با فصل است. همچنانكه وقتى ماهيت صرف را ملاحظه ميكنيم بشرط وجود يعنى مخلوط ملاحظه نميشود ليكن در حال انفكاك از وجود هم قابل تصور نيست زيرا بدون وجود هيچگونه تحصلى ندارد تا قابل ملاحظه و تصور باشد بلكه ماهيت لا بشرط در حين مقارنه با وجود قابل ملاحظه است.

و نيز براى مثال: هيولاى اولى كه قوه محض است نيز وجود خارجى دارد ليكن در حين مقارنه با صورت مخصوص موجود است نه بدون آن.

بنابر آنچه گفته شد جنس بر حقايق مختلفه حمل نميشود زيرا

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست