نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 190
نسبت نوع اضافى با نوع حقيقى
(76)نسبت مابين نوع اضافى و نوع حقيقى عموم و خصوص منوجه است
زيرا انسان مورد اجتماع آنها ميباشد: از جهت اينكه تمام حقيقت افراديستكه در ذات و
حقيقت يكسان هستند آن را نوع حقيقى ميگوئيم و از جهت آنكه با جنس مقايسه و ملاحظه
ميشود نوع اضافى نامدارد. مورد افتراق نوع اضافى از نوع حقيقى حيوان و اجناس
بالاتر است كه از جهت مقايسه با اجناس بالاتر از خود نوع اضافى هستند و حقيقى
نيستند. و مورد افتراق نوع حقيقى از نوع اضافى نوع بسيط است كه مشمول هيچ جنسى
نيست مانند «نقطه».
تفاوت نوع اضافى با جنس و نسبت مابين آنها بعد از تعريف جنس بيان
خواهد شد.
[جنس]
تعريف جنس
(77)جنس عبارتست از آن كلى، كه هرگاه از حقيقت و ذات انواع مختلف
سؤال شود در جواب آيد و بر حقايق مختلفه از جهت اشتراك در ذاتيات حمل شود. مثلا
هرگاه بپرسند انسان و ماهى و پرنده چه هستند پاسخ داده ميشود حيوان هستند حيوان
نسبت بهمه اين انواع جنس ميباشد.
جنس با نوع در اين خصوصيت شريك است كه هردو شامل تمام اجزاء حقيقت و
تمام اجزائى ميباشند كه افراد و مصاديق آنها در آن اجزاء شركت دارند. و از اينجهت
با يكديگر اختلاف دارند كه نوع
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 190