responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 181

زيرا همه حملهاى اشتقاقى شايع نيز ميباشند و قسمى از حملهاى شايع كه ذكر آنها گذشت حمل متواطى ميباشند و اشتقاقى نيستند.

(69/ 4) اين قسم از حمل را اشتقاقى ناميده‌اند زيرا مبدأ اشتقاق مثلا بياض قابل حمل بر موضوع نيست و مشتق كه ابيض است قابل حمل ميباشد.

فهرست اقسام حمل‌

(69/ 5) حملهائيكه نامبرده شد و تعريف و توضيح آنها گذشت از اين قرارند:

1- حمل متواطى يا حمل هو هو (شماره 63).

2- حمل ذاتى يا حمل اول كه حمل بالذات نيز ناميده ميشود (شماره 64).

3- حمل شايع- يا حمل عرضى كه متعارف نيز نامدارد (شماره 65).

4- حمل اشتقاقى يا حمل ذو هو و فى هو (شماره 69).

حمل شايع بر دو قسم است:

1- حمل شايع بالذات يا عرضى بالذات (شماره 66).

2- حمل شايع بالعرض- يا عرضى بالعرض (شماره 67).

كليات خمس‌

(70) دليل منحصر بودن كليات در پنج قسم اين است كه مفاهيم جزئى و محمولات شخصى در علوم مورد استفاده نيستند و محمولات كلى بر پنج قسم است. زيرا:

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 181
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست