زيرا همه حملهاى اشتقاقى شايع نيز ميباشند و قسمى از حملهاى شايع كه ذكر آنها گذشت حمل متواطى ميباشند و اشتقاقى نيستند.
(69/ 4) اين قسم از حمل را اشتقاقى ناميدهاند زيرا مبدأ اشتقاق مثلا بياض قابل حمل بر موضوع نيست و مشتق كه ابيض است قابل حمل ميباشد.
فهرست اقسام حمل
(69/ 5) حملهائيكه نامبرده شد و تعريف و توضيح آنها گذشت از اين قرارند:
1- حمل متواطى يا حمل هو هو (شماره 63).
2- حمل ذاتى يا حمل اول كه حمل بالذات نيز ناميده ميشود (شماره 64).
3- حمل شايع- يا حمل عرضى كه متعارف نيز نامدارد (شماره 65).
4- حمل اشتقاقى يا حمل ذو هو و فى هو (شماره 69).
حمل شايع بر دو قسم است:
1- حمل شايع بالذات يا عرضى بالذات (شماره 66).
2- حمل شايع بالعرض- يا عرضى بالعرض (شماره 67).
كليات خمس
(70) دليل منحصر بودن كليات در پنج قسم اين است كه مفاهيم جزئى و محمولات شخصى در علوم مورد استفاده نيستند و محمولات كلى بر پنج قسم است. زيرا: