نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 180
صورتيكه حمل متواطى شامل آنها نيست و از طرف ديگر حمل متواطى شامل
حمل اولى ميشود كه از حمل شايع خارج است و اين دو حمل داراى قسمى افراد مشتركه و
افراد مختصه ميباشند.
حمل اشتقاقى يا حمل ذو هو و فى هو
(69)حمل اشتقاقى كه در مقابل حمل متواطى و هو هو است در جائى است
كه موضوع و محمول علاوه بر مغايرت مفهومى مغايرت وجودى نيز دارند. زيرا محمولات
اشتقاقى اعراض و حالات خارجى براى موضوع ميباشند و وجود عرض با وجود موضوع يا محل
كه موصوف بآن عرض است مغاير ميباشد ليكن وجودشان عين ربط بوجود موضوع و تابع موضوع
و در موضوع است و همان رابطه و تبعيت در وجود ملاك صدق قضيه و مصحح حمل است. مثال:
وقتى ميگوئيم اين جسم سفيد است و آن جسم مستطيل است طول و سفيد عرض خارجى هستند و
وجودشان قائم بجسم است و بيان حالت و چگونگى موضوع خود را ميكند.
(69/ 2) حمل مشتق نسبت
بموضوع خود ذو هو و اشتقاقى و نسبت بفرد خود متواطى است مثلا وقتى ميگوئيم اين جسم
سفيد است اين حمل اشتقاقى ميباشد و اگر بگوئيم اين سفيدى سفيد است حمل متواطى و هو
هوى خواهد بود زيرا حمل طبيعت بر فرد چنانكه گذشت قسمى از حمل متواطى ميباشد.
(69/ 3) بين حمل
اشتقاقى و حمل شايع عموم و خصوص مطلق است
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 180