نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 176
مغايرت اعتبارى هم نداشته باشند حمل بدون فايده است بلكه جزء حمل
بحساب نمىآيد و اطلاق حمل بر آن بطور تشبيه و مسامحه است.
(64/ 5) بطوريكه گفته
شد حمل ذاتى اخص اقسام حمل و درجه اول حمل است زيرا علاوه بر آنكه موضوع و محمول
بحسب وجود يكى هستند مفهوم آنها نيز متحد است.
حمل عرضى يا حمل شايع- يا متعارف
(65)گفتهاند حمل عرضى (كه حمل شايع و متعارف نيز ناميده ميشود)
آنستكه موضوع فرد محمول باشد بخلاف حمل ذاتى كه محمول عين موضوع و يا جزء موضوع
است. اين تعريف جامع همه اقسام حمل شايع نيست زيرا حمل عرضى يا حمل شايع (كه در
مقابل حمل ذاتى است) شامل چندين قسم ميشود. و حال آنكه تعريف گذشته بجز يك قسم
اقسام ديگر را شامل نميگردد و اقسام حمل عرضى كه مقابل با حمل ذاتى است از اين
قرار است:
اقسام حمل شايع
(65/ 2) حمل عرضى يا حمل شايع شامل اين اقسام ميشود:
1- جائيكه موضوع و محمول
دو كلى متساوى و اجزاء يك ماهيت باشند مثل هرمتحرك بالارادهاى حساس است. يا يكى
جزء ديگرى باشد مانند هرناطقى انسان است.
2- در جائيكه موضوع و محمول
دو كلى متساوى و خارج از ماهيت يكديگر باشند مانند هرناطقى متعجب است و هرانسانى
خندان است يا هرخندانى انسان است.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 176