نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 168
دانسته و بين آن دو تميز ندادهاند و مصنف كتاب ما در ساير كتب خود
باين نكته توجه يافته است كه قسمى از محمولات هستند كه در ذهن و خارج از موضوع
جداشدنى نيستند و در عين حال لازم ماهيت هم نميباشند. مثل وجود كه از ماهيت
جداشدنى نيست و ماهيت چه در ذهن ظهور پيدا كند يا در خارج همهجا قرين وجود است و
بواسطه وجود تميز و ظهور پيدا ميكند و مصحح حمل موجود بر ماهيت و واسطه عروض موجود
بر ماهيت وجود است و ماهيت در حد ذات استحقاق اين حمل را ندارد. بنابراين وجود
نسبت بماهيت لازم ذهنى و خارجى ميباشد و در عين حال لازم خود ماهيت نيست بلكه علت
ملازمه آنها امر ديگريست كه از ذات و حقيقت ماهيت خارج است.
تقسيم سوم محمول: عرض بىواسطه و باواسطه
واسطه بچهار قسم تقسيم ميشود: واسطه در ثبوت. واسطه در اثبات. واسطه
در عروض. واسطه در اتصاف.
(50)واسطه در ثبوت:
چيزيستكه علت ايجاد و تحقق عارض براى موضوع باشد مثل آتش كه واسطه گرمى براى آب
است.
واسطه در اثبات: آنستكه حد اوسط قياس واقع شود، واسطه در اثبات گاهى
واسطه در ثبوت نيز هست و گاهى نيست زيرا حد اوسط چيزيستكه در وجود ملازم با مطلوب
باشد چه علت مطلوب باشد يا معلول آن يا هردو معلول علت ديگرى باشند.
(51)واسطه در عروض:
آنستكه محمول اولا عارض بر چيزى شده باشد كه متحد با موضوع باشد يا در يكجا تلاقى
كرده باشند و
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 168