نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 162
محمولات- عرضى
«ذاتىباب
برهان»
(38)گفته شد كه كليه محمولاتيكه از ذات و حقيقت موضوع خارج باشند
عرضى ناميده ميشوند. ذاتى و عرضى باين معنى مطابق با اصطلاحى است كه در باب كليات
خمس بكار ميرود.
(39)در موارد ديگر
نيز بعضى از محمولاتيكه خارج از ذات موضوع ميباشند ذاتى ناميده ميشوند و آن را
ذاتى باب برهان ميگويند.
(40)ذاتى باب برهان
بمحمولاتى اطلاق ميشود كه خارج از ذات موضوع بوده و از ذات انتزاع شود و تصور خود
موضوع براى انتزاع صفت محمول كافى باشد و واسطه ديگرى غير از ذات موضوع نخواهد.
ذاتى باب برهان نه واسطه در ثبوت ميخواهد و نه واسطه در اثبات باين
جهت در ذهن يا در خارج از موضوع جداشدنى نيست و لازم بيّن است. زيرا خود موضوع
منشأ ظهور صفت و متصف شدن باين محمول است و از همان حيثيت ذات موضوع گرفته ميشود.
(41)بهمين جهت كه
بين اينگونه محمول عارض و موضوع آن كه معروض است واسطهاى وجود ندارد و بدون هيچ
واسطهاى معلول ذات موضوع است آن را لازم اول مينامند.
(42)مقصود از لازم
اول و ذاتى باب برهان در اينمورد لازم اول ماهيت است كه معلول ماهيت و از سنخ خود
ماهيت ميباشد و شامل
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 162