نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 154
بعضى از اجسام حيوان نيستند.
(27/ 5) 4- كلىهاى اعم و
اخص منوجه: هردو مفهوم كلى كه هيچيك بر همه افراد ديگرى صادق نباشد و فقط بر
بعضى صدق كند و بعبارت ديگر در قسمتى از مصاديق و افراد شريك بوده و هريك افراد
ديگرى هم مختص بخود داشته باشند كه مصداق ديگرى نباشد آنها را اعم و اخص منوجه
ميگويند و نسبت بين آنها عموم و خصوص منوجه ناميده ميشود.
اعم و اخص منوجه يك مورد اجتماع و دو مورد افتراق دارند مورد اجتماع
آنها افراد مشتركه و مورد افتراق هريك افراد مختصه بخود آن كلى است. مثل مفهوم سنگ
و مفهوم سفيد كه بين آنها عموم و خصوص منوجه است مورد اجتماع آنها سنگ سفيد و
مورد جدائى سنگ از سفيد سنگ سياه و مورد جدائى سفيد از سنگ گل سفيد است. قيد
منوجه باين جهت اضافه شده است كه هريك از آنها از جهتى اعم و از جهت ديگر اخص از
ديگرى ميباشند.
بين دو كلى اعم و اخص منوجه هيچ قضيه كليهاى صادق نيست بلكه دو
قضيه موجبه جزئيه و دو سالبه جزئيه صادق است.
قضيه اول: بعضى از سنگها سفيد هستند.
(دوم): بعضى از سفيدها
سنگ هستند.
(سوم): بعضى از سنگها
سفيد نيستند.
(چهارم): بعضى از سفيدها
سنگ نيستند.
اينكه در كتب منطق مرجع اعم و اخص منوجه را بيك موجبه
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 154