responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 153

(27/ 3) 2- كلى‌هاى متساوى: هردو مفهوم كلى كه همه افراد و مصاديق آنها مشترك باشد و هيچيك داراى فرد و مصداقى نباشند كه فرد ديگرى نباشد آن دو كلى را متساويان و نسبت بين آنها را تساوى مينامند. مثل مفهوم انسان و متفكر، بين دو كلى متساوى دو قضيه موجبه كليه هميشه صادق است و ميگوئيم: همه متفكرها انسانند و همه انسان‌ها متفكرند.

(27/ 4) 3- كلى‌هاى اعم و اخص مطلق: هريك از دو كلى كه بر همه افراد ديگرى صادق باشد و ديگرى فقط بر قسمتى از افراد اولى صدق كند آنها را اعم و اخص مطلق ميگويند مثل مفهوم جسم و مفهوم حيوان.

مفهوم جسم اعم مطلق است زيرا علاوه بر آنكه همه افراد حيوان را دربر دارد افراد ديگرى هم دارد كه حيوان بر آنها صادق نيست.

مفهوم حيوان اخص مطلق است زيرا بر همه افراد جسم صدق نميكند ولى جسم بر همه افراد آن صادق است.

قيد مطلق از اين جهت اضافه شده است كه در مقابل اعم و اخص من‌وجه قرار گرفته و معنى مطلق آنستكه يكى از دو كلى كه افراد بيشتر دارد از همه جهت بر ديگرى عموميت داشته و كلى ديگر از هر جهت خصوصى‌تر باشد.

بين دو كلى اعم و اخص مطلق هميشه يك قضيه موجبه كليه و يك سالبه جزئيه صادق است و ميگوئيم همه حيوانها جسم هستند و

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 153
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست