responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 147

واحد عددى بر دو قسم است واحد بالاتصال و واحد بالتّماس‌ [1].

تقسيم دوم كلى از جهت صدق بر افراد

[23] «متواطى و مشكك»

(23) كلى متواطى آنستكه بر همه افراد و مصاديق خود بطور تساوى و بدون تفاوت صدق كند مانند مفهوم چهار و مفهوم انسانيت كه بر همه چهارها و همه انسانها بدون تفاوت صدق ميكند و تفاوت آنها در عوارض و زوايد است و اصل چهار و انسانيت در همه يكسانست و مانند مفهوم سنگ كه بر سنگهاى ريز و درشت، نرم و سخت، معدنى و غيرمعدنى بدون تفاوت صادق است‌

كلى مشكّك: آنستكه در همه يكسان نباشد و بطور اختلاف بر افراد خود صدق كند مثل نور كه در بعضى بطور شدت و بر بعضى بطور ضعف صدق ميكند.

(23/ 2) تشكيك بسبب يكى از اين امور حاصل ميشود:

1- تشكيك باولويت و عدم اولويت مثل اختلاف علت و معلول در وجود زيرا علت بر معلول در وجود و آتش در حرارت بر آب اولويت دارد. زيرا گرمى آب از آتش و وجود معلول از علت است.

2- تشكيك بحسب غنى و فقر مثل علت كه در وجود از معلول غنى‌تر و معلول از علت بوجود نيازمندتر است.


[1] براى توضيح و تفصيل هريك از اين اقسام و اقسام ديگر بكتاب الهيات شفا ص 425 و تعليقات صدر الدين شيرازى ص 86 به بعد و كتب ديگر رجوع شود.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 147
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست