responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 130

(14) تعريف دلالت و اقسام آن‌

دلالت رابطه علمى بين دو شى‌ء است بطورى كه علم بيكى از آنها سبب انتقال ذهنى نسبت بديگرى گردد. اولى را دال و دومى را مدلول مينامند.

دلالت بدو اعتبار قابل تقسيم است: اول از جهت نوع وجود دال. دوم: از جهت منشأ دلالت.

از جهت وجود دال دلالت بر دو قسم است: دلالت لفظى و دلالت غيرلفظى زيرا دال گاهى لفظ و گاهى غيرلفظ است. و از جهت منشأ دلالت بر سه قسم است:

(14/ 2) 1- دلالت وضعى. و آن در صورتى است كه مردم لفظ يا چيز ديگرى را نشانه و علامت چيزى قرار دهند و منشأ دلالت قرار داد مردم باشد.

(14/ 3) 2- دلالت طبعى. در جائى است كه طبع انسان امرى را ايجاد كند و همان طبع منشأ دلالت باشد مانند لفظ آه كه در وقت ظهور غم و اندوه از انسان سرميزند و لفظ آخ كه هنگام درد و الم بدون قصد بزبان جارى ميشود و سرفه كه بواسطه درد سينه بوجود مى‌آيد و همه اينها از طبع انسان ظاهر ميشود و شنونده بالطبع از شنيدن اين صداها بمنشأ آنها پى ميبرد. اين دلالت منسوب بطبع است كه بر خوى و غريزه و امور غيرارادى اطلاق ميشود [1].


[1] حواشى مير سيد شريف گرگانى بر شمسيه ص 16.

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست