نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 129
(13)سبب ذكر قسمتى از مباحث لفظى در مقدمه منطق
كار منطقى گفتگو از خواص و آثار معانى و مطالبى است كه در ذهن حاصل
ميشود و منطقى ميخواهد از آنها نتايج ذهنى ديگرى بدست آورد و الفاظ از اين مرحله
دورند بنابراين بحث لفظى مناسبتى با غرض منطقى ندارد ليكن قسمتى از حالات و قوانين
كلى الفاظ را كه نسبت بهمه لغات يكسان است و اختصاص به بعضى از لغات ندارد مورد
بحث خود قرار ميدهد زيرا الفاظ قشور معانى هستند و پوست حكايت از مغز ميكند و
بعلاوه الفاظ آينه و نمايشدهنده و واسطه بين ما و معانى ميباشند زيرا معانى و
امور ذهنى غيرمحسوس هستند و چون ادراكات ابتدائى ما محدود بحواس ظاهره است ناچار
بايستى متوسل بالفاظ شويم زيرا الفاظ علائم و نشانىهاى معانى و روابط بين ما و
معانى ميباشند و با تغيير لفظ معنى عوض ميشود و بهمين جهت دانستن قوانين كلى
دلالتهاى لفظى موجب رفع ابهام و اجمال از معانى است و طريق فهم و استفاده معانى را
بوسيله الفاظ بيان ميكند و باين سبب در مقدمه منطق آورده شده است و اين عمل دنباله
كارى است كه سقراط سوفسطائيان را از مغالطه بازميداشت زيرا آنان از ابهام الفاظ
مشتركه و اجمال ساير الفاظ سوءاستفاده نموده و نتيجه غلط ميگرفتند و سقراط با بيان
قوانين ادبى و لفظى رفع ابهام و دفع شبهه از معانى ميكرد و مواضع غلط و علل خطاهاى
لفظى را بيان مينمود.
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 129