نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 127
(9/ 2) معلومات اوليهاى كه مفرد هستند و موجب علم بمجهولات مفرده
يا تصورات ميشوند معرّف نام داشته و بر چهار قسم است: حد تام و حد ناقص و رسم تام
و رسم ناقص.
معلومات اوليهاى كه مركبات يعنى تصديقات هستند و موجب علم بتصديقات
ديگر ميشوند بآنها حجت گفته ميشود و هيچ راهى براى كشف مجهولات جز از طريق معلومات
اوليه و مبادى يافت نميشود.
(9/ 3) حجت بر سه قسم
است: قياس. استقراء. تمثيل و تعريف و توضيح هريك از اين اقسام در جاى خود خواهد
آمد.
(10)شرط اكتشاف
مجهول از معلوم التفات و توجه يافتن بلوازم معلومات است
اغلب اتفاق مىافتد كه معلومات اوليه براى ما حاصل است و مطالبى را
ميدانيم اما لوازم و نتايج آن علوم بر ما مجهول است و نميتوانيم از معلومات خود
بهره برداشته و مجهولات خودمان را بوسيله معلومات قبلى برطرف كنيم، اين عيب و
نقيصه بواسطه آن است كه معرفت ما نسبت بمعلوماتى كه داريم ناقص است و بحد كمال
نرسيده و بهمه خصوصيات و نكات موضوع ظفر نيافتهايم زيرا معرفت بهر چيزى وقتى كامل
است كه عليت و جهت تاثير يا معلوليت و تاثر آن واضح باشد و بدانيم آن موضوع چه
لوازم و چه روابطى با اشياء ديگر دارد، چه چيزهائى علل وجود و مؤثر در وجودش هستند
و چه آثار و خواصى بر وجودش مترتب ميشود، و اين جهت مؤدى بمطلوب
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا جلد : 1 صفحه : 127