responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 120

كه هست همه علوم بشر يكسان نيستند بعضى از آنها با سعى و طلب براى انسان حاصل ميگردد و بعضى بدون سعى و طلب و تنها برخورد با اشياء خارجى از طريق حواس ظاهره كافى ميباشد كه يك دسته از علوم بخودى‌خود براى انسان حاصل شوند بدون توجه باينكه اين گونه علوم چه‌وقت و بچه كيفيتى حاصل شده‌اند. اينها را معلومات اوليه يا مبادى علوم يا معلومات ضرورى و ذاتى مينامند.

قسم ديگرى از علوم هستند كه با سعى و طلب و رنج و مشقت بدست آمده و علوم اكتسابى ناميده ميشوند.

(7/ 2) مبادى علوم قطعى و يقينى‌

مبادى علوم يقينى بر دو قسم است: مبادى اوليه و مبادى ثانويه مبادى اوليه قبل از هرعلمى ثابت بوده‌اند. و مبادى ثانويه قضاياى قطعيه و مسلّمى هستند كه بوسيله مقدمات ديگر قبلا ثابت شده بوده و بعدا براى اثبات قضاياى ديگر مقدمه واقع ميشوند.

مبادى اوليه علوم برهانى و يقينى را مشهور شش قسم شمرده‌اند:

(7/ 3) (اول) اوليات: قضايائى است كه تصور موضوع و محمول آنها بتنهائى موجب جزم بحكم است و در اين‌گونه قضايا حكم بدون واسطه و حاكم عقل صرف و خالص است مثل قضيه اجتماع نقيضين محال است كه تصور نقيضين بتنهائى براى جزم بحكم كافى ميباشد.

(7/ 4) (دوم) فطريات: قضايائى است كه حكم با واسطه است و بمحض تصور موضوع و محمول، واسطه و جزم بحكم هردو در ذهن حاصل ميشود مثل حكم باين كه عدد چهار زوج است زيرا بدو بخش‌

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست