responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 119

(دوم) اعتقاد جازم غيرمطابق با واقع كه تنها واجد شرط جزم است بدون مطابقه و آن جهل مركب است.

(سوم) اعتقاد غيرجازم در صورتيكه با واقع مطابقه داشته باشد و بعكس صورت قبل است زيرا واجد شرط مطابقه است بدون جزم. و آن ظن صادق است.

(چهارم) اعتقاد غيرجازم و مخالف با واقع كه فاقد جزم و مطابقه هردو است و آن ظن كاذبست.

(6/ 4) معنى ديگر تصور كه شامل تصديق نيز ميشود

در اصل تقسيم مزبور شرط است كه مفهوم تصور مفرد و عارى از نسبت بوده باشد و باين جهت در مقابل تصديق واقع شده است و گاهى اين قيد را انداخته و بمطلق صورت حاصله در ذهن بطور لا بشرط تصور گفته‌اند. در اين صورت شامل تصور و تصديق هردو ميشود زيرا لا بشرط مطلق با هرگونه شرطى سازگار است.

(7) تقسيم دوم علم علم فطرى. علم حدسى. علم مكتسب‌

پيروان حكمت مشّاء همگى بر اين متفقند كه هيچ علمى ذاتى انسان نيست و انسان از خود سرمايه علمى ندارد و همه علوم او كسبى ميباشد و مبدأ همه علوم بشرى احساس است و ذهن انسان لوح مصقول يا آينه صافى است كه صورت اشياء در آن منعكس ميشود و معلومات را از موجودات خارج از ذهن خود مى‌پذيرد. بنابراين تصورات و تصديقات اوليه و ثانويه و مبادى علوم همگى اكتسابى هستند. چيزى‌

نام کتاب : منطق نوين مشتمل بر اللمعات المشرقيه فى الفنون المنطقيه نویسنده : الملا صدرا    جلد : 1  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست